Skip to main content

Begeleiding en Oriëntatie

Gezien de kwets­baa­rheid van migra­tie­routes, de ondoor­zich­ti­gheid van admi­nis­tra­tieve pro­ce­dures en het geweld van uits­lui­ting, heeft Bel­Re­fu­gees geko­zen voor een bege­lei­ding die men­se­lijk, gron­dig en onvoor­waar­de­lijk is.

Elke dag staan onze teams naast dege­nen die, beroofd van rech­ten of mid­de­len, pro­be­ren hun situa­tie te begri­j­pen, hun rech­ten te doen gel­den of sim­pel­weg een vei­lige plek te vinden.

Deze bege­lei­ding is opge­bouwd rond twee nauw ver­bon­den pij­lers : de eers­te­li­jn­sop­vang in de Huma­ni­taire Hub en de diep­gaande opvol­ging via onze Sociale en Admi­nis­tra­tieve Infor­ma­tie­dienst. Samen vor­men ze een conti­nuüm van steun, van het eerste contact tot een geïn­di­vi­dua­li­seerde opvolging.


Opge­richt in 2017 door een consor­tium van Bel­Re­fu­gees, Art­sen van de Wereld, Art­sen Zon­der Gren­zen, het Bel­gische Rode Kruis en SOS Jeunes-Quar­tier Libre AMO, is de Huma­ni­taire Hub vaak de eerste contact­plaats voor men­sen op de vlucht.

Het is opge­vat als een open en toe­gan­ke­lijke dagop­vang, waar iede­reen zon­der afspraak terecht kan om ont­van­gen, beluis­terd en geo­riën­teerd te wor­den in een res­pect­volle en niet-oor­de­lende omgeving.

Onze teams zijn er regel­ma­tig aan­we­zig tij­dens och­tend­per­ma­nen­ties, waar men­sen een nood­si­tua­tie kun­nen mel­den, vra­gen kun­nen stel­len over hun sta­tus, hulp kun­nen vra­gen of zich kun­nen inschri­j­ven op onze wacht­li­jst voor opvang. Elke situa­tie wordt zorg­vul­dig geë­va­lueerd om de kwets­baa­rheid te meten en, waar moge­lijk, door te ver­wi­j­zen naar een van onze opvangcentra.

In de Hub ver­deelt Bel­Re­fu­gees ook kle­ding en mate­riaal afkom­stig uit de inza­mel­pun­ten in de Brus­selse regio.

Maar de Hub is veel meer dan een loket : het is een plek van sociale ver­bin­ding, luis­te­ren en erken­ning, waar levens­ve­rha­len in hun com­plexi­teit wor­den mee­ge­no­men. In een context van een ver­za­digd opvan­gnet­werk en een verhard migra­tie­be­leid beli­chaamt het een plek van aan­we­zi­gheid en soli­da­ri­teit, waar nie­mand wordt achtergelaten.

In 2024 regis­treerde de Hub 111.236 bezoe­ken aan het dag­cen­trum.
Dat­zelfde jaar ver­deelde Bel­Re­fu­gees er meer dan 104.000 kle­ding­stuk­ken en acces­soires.


Wan­neer de situa­tie dat vereist — juri­dische stap­pen, gezond­heid­spro­ble­men, of de nood aan spe­ci­fieke oriën­ta­tie — kun­nen men­sen wor­den onders­teund door de Sociale en Admi­nis­tra­tieve Infor­ma­tie­dienst (SISA).

Aan­we­zig in onze opvang­cen­tra, in de Huma­ni­taire Hub en op andere veld­lo­ca­ties, bes­taat SISA uit een mul­ti­dis­ci­pli­nair team dat juri­dische exper­tise, diep­gaande ken­nis van het sociale domein en luis­ter­vaar­di­gheid combineert.

Deze dienst biedt per­soon­lijke, vaak lang­du­rige bege­lei­ding. Dit kan bete­ke­nen : onders­teu­ning bij een aan­vraag voor inter­na­tio­nale bes­cher­ming, toe­gang tot gezond­heid­szorg ver­ge­mak­ke­lij­ken, hel­pen om sociale rech­ten op te eisen, of door­ver­wi­j­zen naar ges­pe­cia­li­seerde structuren.

Onze aan­pak is holis­tisch : we hou­den reke­ning met de admi­nis­tra­tieve, medische, psy­cho­lo­gische en cultu­rele aspec­ten van elke situatie.

Het werk van SISA steunt op een nauwe wis­sel­wer­king tus­sen tech­nische com­pe­ten­tie en een ethiek van de rela­tie. Het gaat er niet alleen om te infor­me­ren, maar ook om vaak ontoe­gan­ke­lijke sys­te­men begri­j­pe­lijk te maken, han­de­ling­sver­mo­gen terug te geven aan wie dat ver­lo­ren heeft, en van recht een concreet ins­tru­ment van waar­di­gheid te maken.

We wer­ken samen met een breed net­werk van part­ners — advo­ca­ten, art­sen, tol­ken, ges­pe­cia­li­seerde orga­ni­sa­ties — om samen­han­gende ant­woor­den te garan­de­ren, met res­pect voor de keuzes en het tem­po van elke persoon.